Hefmast in magazijn

De hefmast van de heftruck

Een hefmast is een hulpmiddel om een last te heffen. De vorken dragen de last en kunnen hoogtes van wel 15 meter bereiken, afhankelijk van het type heftruck en draagvermogen. Vooral in het intern transport wordt een truck met hefmast gebruikt, zoals bij het laden en lossen van vrachtwagens of het in de stelling plaatsen van pallets. Yale biedt elektrische en verbrandingsheftrucks aan met verschillende hefmasten, zodat er voor elke situatie wel een passende heftruck te vinden is.

Hoe werkt een hefmast?

De mast is een verticale sectie die het heffen, dalen en neigen (het naar voren of naar achteren kantelen) van de lading mogelijk maakt. Deze mast is hydraulisch werkend en bestaat uit met elkaar verbonden secties en één of meerdere hydraulische cilinders.

Het belangrijkste bij een mast is de stabiliteit en het doorzicht. Stabiliteit kunt u met name verkrijgen door dikkere mastprofielen te gebruiken, maar dit gaat wel ten koste van het doorzicht. Een alternatief is om dan speciale profielen te ontwerpen die dunner, maar ook stabieler zijn. Zo is bij een aantal heftrucks van Yale de hefmast voorzien van een mast die bestaat uit drie profielen, waarvan het middenprofiel verwerkt zit tussen het binnenste en buitenste profiel. Hierdoor vergroot u het doorzicht omdat u dus maar twee mastdelen ziet.

Verschillende masttypes

Om gewenste hefhoogtes te bereiken zonder gebruik te maken van extreem lange hefmasten zijn er verschillende masttypen beschikbaar. Er zijn vier verschillende masttypen: mono (eendelig), duplo (tweedelig), triplo (driedelig) en quattro (vierdelig). Of een mast wel of niet over vrije heffing beschikt, verschilt per masttype. Met volledig vrije heffing kunnen de vorken bijna tot de ingeschoven masthoogte worden geheven, zonder dat de hefmast zelf uitschuift.

Het voordeel van triplo en quattro masten is de combinatie van een geringe ingeschoven hefmast hoogte, terwijl deze toch een grote hefhoogte heeft. Dit komt bijvoorbeeld goed van pas als u moet werken in een ruimte met een geringe doorrijhoogte.

Keuze van een hefmast

Er zijn verschillende aspecten die een rol spelen bij de keuze van een hefmast.

  • De maximale hefhoogte: de maximale hoogte tot waar de last geheven kan worden. Belangrijk om te realiseren is dat de onderzijde van een pallet of onderdeel van de last zich onder deze maximale hefhoogte kan bevinden! Bij het stapelen op die hoogte kan daarom een extra hefhoogte van een 150 millimeter nodig zijn. Ook kan de maximale hefhoogte minder zijn vanwege bandenslijtage, bandcompressie en het iets doorbuigen van de hefmast onder last. Het is daarom verstandig om de hefhoogte iets groter aan het houden dan de werkelijke vereiste hefhoogte.
  • De totale hoogte van de ingeschoven mast (bouwhoogte): dit bepaalt door welke openingen de heftruck kan rijden, of onder welke obstakels.
  • De vrije heffing: het hoogste punt dat de vorken mogen bereiken, voordat de hefmast tot boven zijn ingeschoven hoogte begint uit te steken.
  • De totale hoogte van de uitgeschoven hefmast: de hoogte van de volledig uitgeschoven hefmast (meestal bepaald door plafondhoogte).

Advies

Wilt u graag meer advies over de keuze van een hefmast voor uw situatie? Twijfel dan niet om contact op te nemen. Onze experts hebben jarenlange ervaring waardoor we u de juiste keuze kunnen laten maken. Bij Yale kunt u bijvoorbeeld ook een heftruck huren of een tweedehands heftruck kopen.

Peter van Popering
Peter van Popering is één van onze experts. Peter werkt al jaren in de wereld van het intern transport en is daardoor in staat om zijn expertise in te zetten om de processen rondom uw interne transport te verbeteren. Heeft u een vraag voor Peter? Bel dan naar: 0344 - 624 524. Of mail naar: info@yale.nl